Når du ikke fram med budskapet ditt?

Endringen i hvordan vi bruker mediene ser fortsatt ikke ut til å ha nådd fram til alle. Noen fortsetter som de alltid har gjort, og mener alt «det går så fint, atte».

Før i tiden slo vi opp i telefonkatalogen for å få tak i et telefonnummer og tilbudene fra den lokale kjøpmannen kom enten i lokalavisen eller i postkassa.
Hvem har telefonkataloger i dag? Hvor mange leser lokalavisen på papir? Hvor mange sier «nei takk» til reklame i postkassen? Hvis dfu fortsatt er blant dem som kjører markedskommunikasjonen på «gamlemåten» har du sikkert registrert at «farten har avtatt». Det kommer ikke så mange som før når du annonserer i lokalavisen eller sender ut flyveblader.

Kundene leser ikke de mediene du annonserer i
Da leser de heller ikke annonsene dine. Og det er dessverre stadig færre som leser budskap på papir. Over nitti prosent av alle kjøp starter på internett. Og stadig fler handler der også. Om de aldri leser et tilbud fra deg eller finner deg på internett er du «nesten usynlig». Bortsett fra de som passerer utenfor butikkdøren. De kan du fortsatt få inn ved hjelp av skikkelig plakatering.

Det som er ille er at denne trenden forsterker seg hele tiden. Vi leser stadig mindre dagsaviser og ukeblader på papir. Spesialmagasiner som handler om spesifikke temaer holder seg godt. Radioreklame fungerer for mange, men slett ikke for alle. Dessuten kan det til tider være utsolgt. Hvordan kan du komme ut med tilbudene dine da?

Du må over på digitale medier for å nå fram
Tidligere var dette «spennende løsning» for de spesielt interesserte. Nå er det helt nødvendig for å overleve. Det er her kundene dine er, og det er her de leser alt mulig: Nyheter, websider, kulturanmeldelser, post, beskjeder, bøker og alt det andre som tidligere ble lest på papir. Mobiltelefonen er «synderen» – den har alle med seg over alt. Da må du være tilgjengelig på kundenes mobiltelefoner også. Ellers forsvinner budskapet ditt. Du er ikke der kundene er med dine meldinger. Da blir de heller aldri lest.

Det er ikke vanskelig å komme på nett
Mange har laget «et stort mysterium av hvordan du kommer på nettet med meldingene dine. Det er ikke så vanskelig rent teknisk. Det som ofte er det største problemet er alle begrensninger som finnes. Du kan ikke sende epost og sms til alle du kjenner og som er inne i butikken din. Det er ulovlig. Da må du ha tillatelse først. De du skal sende meldinger til må ha sagt at det er «OK» at du sender tilbud til dem på elektroniske medier. Den tillatelsen må du kunne dokumentere at du har fått.

Mange har funne «nødløsning» på Facebook. Tilbudene dine står på skjermen din noen minutter etter de er lagt ut.. Men de når fram til mindre enn fem prosent av de som følger deg. Etterhvert som de kommer nye statusoppdateringer etter tilbudet ditt blir det skjøvet ut av skjermen og forsvinner i «feed’en». Det gjør at mange ikke ser det i det hele tatt.

i 2016 må du ha en webside. Det er slutt på å kunne drive butikk og leve utenfor det digitale samfunnet. Der er alle kundene dine – det er blitt møteplassen dere tidligere hadde i annonsespaltene. Det store paradokset er at det er slutt på å løpe ut for å fange kunder. Nå går strømmen «andre veien». Når kundene har funnet ut hva de skal kjøpre bruker de nettet til å finne den leverandøren de skal oppsøke for å kjøpe varen. Fenomenet kalles på engelsk «inbound marketing», og kan være vanskelig å forstå. Her har du en enkel forklaring og oppskrift på hvordan du kan finne ut av det.

Et lojalitetsprogram gir deg tillatelser til å sende elektroniske henvendelser til kundene dine via epost og mobiltelefon
Alle som melder seg i et lojalitetsprogram gir deg tillatelse til å holde kontakten med dem. «Gulroten» er at du gir mye bedre tilbud til dem som gir deg tillatelse enn til de som ikke vil. Du «kjøper» kundens kontaktdata med bedre tilbud. Akkurat som du drev med tilbudsannonsering i avisene tidligere. Her gir du tilbudene til de kundene som er «mest verd» for deg – og ikke til alle andre. De som har undersøkt det har funnet ut av 80% av omsetningen kommer fra 20% av de som kommer inn butikkdøren. Disse er grunnen til at du fortsatt kan drive forretning.

Lojalitetsprogrammet blir din nye kommunikasjonskanal
Det er en veldig forenklet modell, men du når ihvertfall fram til de som er viktige for deg. På en mye billigere måte enn å annonsere. Å sende sms koster noen øre per stk. og epost er portofritt. Med en liste ove rkunder som har sagt «ja» til å motta medlinger fra deg er du sikker på å nå fram til de som e rinteressert i hva du har å tilby. Så blir jobben å bygge ut kanalen til den blir så stor at den kan sikre deg inntekter i framtiden. Det krever strategi, innsikt, teknologi, tid og is i magen. Du MÅ starte en gang. Det kan like godt være i dag, ikke sant?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *