Når du snakker med kunder i dag skjønner du raskt at de er svært godt oppdatert på kvalitet og priser på varer og tjenester som selges. Det er ikke nok å ha kjempegode pristilbud på varene lenger. Det har alle. Kundene oversvømmes av all verdens gunstige pristilbud. Skal du få nye kunder i butikken, og beholde dem som kunder, må du gi dem noe mer. Du må skape noe som er bedre, og som gjør at kundene føler seg anerkjent, gjenkjent og blir tatt godt vare på.
Hvordan kan du møte disse kravene?
Svaret blir å utforme og implementere et lojalitetsprogram som gjenkjenner og belønner de beste kundene dine. Slike programmer blir svært godt mottatt av kundene. Opptil 80 – 90 % av dem er eller har vært medlemmer av et lojalitets- eller fordelsprogram.
En godt utformet og riktig brukt lojalitetsprogram vil spille en betydelig rolle når det gjelder å få nye kunder, og beholde dem. Programmet hjelper deg å gjenkjenne kunder og gi tilbake belønninger fordi de er lojale og kommer tilbake flere ganger. Dessuten gjør det at virksomheten din skiller seg fra andre. Du er ikke en ”transaksjonsmottaker” som bare bytter varer/tjenester mot penger, men en som tar imot kunden FØR transaksjonen. Det vinner du på i lengden. Det hjelper deg også å kunne markedsføre varene som kundene dine etterspør. Da kommer de tilbake igjen også. Fordi du er interessert i hva de ønsker å kjøpe, og ikke bare opptatt av å gjennomføre enda en transaksjon. Når du vet hvem kunden er kan du innlede dialog med han. I butikken, via a-post, sms, i sosiale medier og postale henvendelser.
En av de største fordelene med et lojalitetsprogram er at butikkpersonalet kan identifisere kunden når han skanner kortet sitt. Da får de tilgang til hele salgshistorikken. Det gjør det mye enklere å yte personlig service til kunden – inkludert muligheter til å følge opp, selge og krysselge relaterte produkter.
Et poeng-/belønningsprogram kan gi kundene dine eksklusive belønninger, og muligheter til å kjøpe rabatterte produkter eller tjenester spesialtilpasset dem. Dette kan gi deg det konkurransefortrinnet du trenger for å skille virksomheten din fra konkurrentene. Du gir kundene dine mye mer enn bare å bytte varer/tjenester med han, slik en transaksjonsmottaker gjør. Transaksjonsmottakere finnes overalt. Vil du være ”en i mengden” blant dem, eller vil du være en virksomhet som kundene fester seg ved og som du kommer tilbake til?
80/20-regelen
De fleste vet om eller har hørt om ”80/20 regelen”. Den sier at for mange bedrifter kommer 80 prosent av inntektene fra 20 prosent av kundene. Lojalitetsprogrammet gjør deg i stand til å identifisere og belønne de kundene som er viktigst. Slik kan du sikre at de 20 % beste kundene dine forblir akkurat det og at de kjøper flere varer og tjenester hos deg over tid.
Enhver virksomhet som er i stand til å lagre data om kundenes adresse, e-post, og mobiltelefon sitter på verdifulle opplysninger som kan benyttes til å øke salget. Disse opplysningene gir bedriften muligheten til å skape målrettede markedsføringskampanjer rettet mot lojale kunder.
Det viktigste aspektet ved gjennomføringen av et lojalitetsprogram er at programmet er integrert med salgsstedets butikkdataløsning. Har du ikke det lager programmet bare masse ekstraarbeid som sakte vil medføre at det til slutt dør av seg selv. I POS (Point Of Sale) må du ha muligheter til å:
- Registrere og lagre kundeprofiler inkludert kontaktdata, e-post, mobilnummer.
- Registrere og lagre kundenes kjøpshistorikk. Der svært viktig for senere å kunne utvikle målrettede markedsføringskampanjer.
Lag et lojalitetskort som inneholder en strekkode: Dette gjør at ansatte raskt skanne kortet som vil vise kundeinformasjonen i kassepunktet (POS). Kortet kan kundene ha på mobiltelefonen sin. Mobilen har de fleste alltid med seg. Plastkort kan bli liggende i lommer på klær de ikke har på seg akkurat mens de er og handler, eller de har glemt/mistet det. - Angi hvor mange poeng kundene tjener opp ved kjøp av spesifikke produkter/tjenester Hvert enkelt kan ha ulike poengnivåer. Det sikrer at du opprettholder lønnsomheten. Du tjener mer på å selge ti produkter med kr. 50,- i fortjeneste på hver enn å selge to med kr. 100,- på hver. Uten denne tankegangen kan lojalitetsprogrammet bli kostbart. Da bruker du det galt og oppnår ikke det du ønsker: Fornøyde, lojale kunder som handler mer av de varene du vil de skal kjøpe oftere enn de andre kundene dine!
- Det må være enkelt for kundene dine å bli og å være medlem. Alt må registreres mens de passerer kassepunktet. Også muligheten til å kunne betale med opptjente lojalitetspoeng. Da ser kundene raskt verdien av medlemskapet, og vil fortsette å handle hos deg fordi det oppleves å være både enkelt og lønnsomt.
Jo dyktigere du er til å samle informasjon om dine kunders behov og gi tilbake det kundene dine sier de trenger, jo flere vil bli lojale kunder hos deg. Gjør du det på den riktige måten vi butikken din ha et solid grunnlag for vekst i framtiden.
En tanke om “Hvorfor skal du ha et lojalitetsprogram?”